Hoe overwin ik mijn vliegangst?

Ik ben ontzettend bang om te vliegen. Het word alleen maar erger. Nu durf ik de vliegtuig echt niet meer in. Mijn man wil heel graag een verre reis maken alleen word dat elke weer gestaakt door mijn angst. Ik wil heel graag mee, heb hem toen ook beloofd maar nu kan ik niet meer. Heb ik soms claustrofobie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.2K

Antwoorden (8)

Veel mensen hebben last van vliegangst. Je kunt er echter goed van af komen. Beschouw vliegen gewoon als iets wat je moet leren, net als fietsen. Maar dan een stuk minder gevaarlijk... Bij het overwinnen van je vliegangst kun je professionele begeleiding inschakelen.
Besef dat er spannende momenten zullen komen en leer enkele ontspanningsoefeningen aan waarmee je jezelf kunt kalmeren. Praat voordat het vliegtuig opstijgt met de stewardessen over je vliegangst. Zij weten hoe ze hiermee om moeten gaan. Zorg voor afleiding: leesvoer, een mp3-speler en dergelijke. Niet alleen als afleiding van je vliegangst, maar ook tegen de verveling. Vliegen is namelijk behoorlijk saai...
Lees ook verder in bijgevoegde bron.
fremar
12 jaar geleden
Neem contact op met VALK.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als vliegangst hebt is het misschien wat om een cursus tegen vliegangst te volgen. In deze cursus leer je niet je angst de kop in te drukken maar omgaan met je angst.

Ik weet niet of jij of iemand anders in je omgeving viva of flair leest, maar een aantal weken terug stond er in een van deze bladeneen verslag van iemand die ook vliegangst had en ook een cursus volgde. Alles wat er aan bod kwam werd in dat artikel beschreven. Misschien iets om te lezen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn zo veel mensen met vliegangst, dat jij je daar niet voor hoeft te schamen,er zijn nou eenmaal mensen bang van spinnen enz, enz.Als je zo panisch bent zal een pilletje niet helpen, die is halverwegen al uitgewerkt,wat jij wel kan doen is zo,n cursus vliegangst,dan ga je in zo,n simulator
en dan wordt er veel gepraat, en dan kan je er van af komen
En ja, wat je ook kan doen is het hele vliegen uit je hoofd zetten,daar moet je man het daar maar mee doen,als hij op de plaats van bestemming zit met een vrouw die niet meer terug durft, dan is je hele vakantie verziekt..
En om eerlijk te zijn mijn vrouw en ik vliegen ook niet meermaar wij hebben het geluk dat wij allebij niet meer durven.
Wens je veel wijsheid,jij en je man.
12 jaar geleden
Vliegen, dat is het enigste om van je angst af te komen
12 jaar geleden
Ik heb ook vliegangst gehad (toen had ik nog nooit gevlogen) en maakte me bezorgd; stel je zit in dat vliegtuig en je wilt eruit omdat je bang bent, dan zit je hartstikke vast. Dat was het belangrijkste aspect van mijn angst.

Dat heb ik opgelost door eens een kort rondvluchtje te maken van 10 minuten (kostte ook "niks", paar tientjes) dan kom je erachter hoe je je houdt in zo'n vliegtuig en stel het zou wel fout gaan, je wordt toch overmand door angst, dan sta je in tien minuten weer op de grond.

Vanaf dat vluchtje durf ik te vliegen en dat is toch wel lekker, de wereld gaat voor je open!

Dus: even googlen op een of andere korte rondvlucht (ik deed het jaren geleden in Denemarken, naast Legoland)

Succes! Ik hoop van harte dat het lukt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn ervaring is dat een irrationele angst - misschien is dat wel alle angst - niet weg te nemen is met rationele argumenten als 'het is statistisch gezien veel gevaarlijker in een auto te rijden dan te vliegen met een vliegtuig'. Bovendien komt bij vliegangst dan het 'fatale aspect' om de hoek kijken; het gaat misschien wel minder vaak mis, maar áls het mis gaat...

Ik ben zelf ook geen vliegreisliefhebber. Ook heb ik last van wat andere angsten; meestal wat aan de hypochondrische kant. Je kan zeggen: het is niet raar om pijn in je lichaam als een waarschuwingssignaal te zien, want zo werkt de natuur - net als dat het niet natuurlijk voelt om te vliegen, we zijn er immers niet op gebouwd. Toch bedriegt ons gevoel hier vaak. Ik zou gevoel met gevoel bestrijden, ook al klinkt dat wat zweverig.

Ontspanningsoefeningen werden al genoemd. Het gaat erom dat je 'uit je hoofd' gaat, dus niet gaat nadenken over dat vliegen, niet door tegen jezelf te zeggen hoe gevaarlijk het is, maar dus ook niet door tegen jezelf te zeggen hoe ongevaarlijk is. (Goed, verzeker jezelf nog een keer van de statistieken, maar blijf daar niet je veiligheidsgevoel in zoeken. Net als een hypochonder ook niet aangeraden wordt via internet zich te verzekeren van de ongevaarlijkheid van al die pijntjes. Voor je het weet zit je op allerlei sites over rampen, technische risico's, complottheorieën enz.)
Afleiding kan dan ook helpen, om uit je gedachten over vliegen weg te gaan - maar leidt je niet alleen maar af. Op het moment dat je eenmaal besloten hebt toch te gaan vliegen, moet je je overgeven aan de mogelijkheid dat het mis kan gaan, maar dat je er dan toch niets aan kan veranderen. Dat lukt mij vaak pas in de lucht; ik kan er toch niet meer uit, dus kan ik maar beter me helemaal overgeven aan de schoonheid van de zon op de wolken, van de kleine wereld onder je.

Een gevoel wegnemen, lukt niet zomaar, maar die ontspanningsoefeningen kunnen het verzachten. Je kan er milder door worden. Door je angst niet weg te drukken of negeren, maak je hem ook niet groter.

Nogmaals - dit is allemaal mijn ervaring. Voor anderen is het misschien anders. Toch kan ik mij erg vinden in het idee van je overgeven aan 'het lot'.

En anders... Jammer-de-bammer, genoeg mooie locaties op trein-/auto-/fietsafstand!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien door puur rationeel na te denken? Al is dat erg moeilijk in dit soort situaties! Statistisch gezien heb je een groter kans op ongeluk tijdens het autorijden dan wanneer je aan het vliegen bent.