Dwangarbeid ? Wat moet ik mij daarbij voorstellen?

Op de versies van de Belgische Frank , net vóor de Euro stond te lezen : namakers (valsmunters) zullen worden gestraft met dwangarbeid ...lijkt me toch iets anders dan gevangenisstraf.
Maar heb nooit in mijn leven verder niets gehoord van iets dat op dwangarbeid lijkt in ons land.
Los daarvan zijn er taakstraffen .... dwangarbeid?

Toegevoegd na 13 minuten:
Wel een iets oudere versie deze

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K

Het beste antwoord

Dwangarbeid is arbeid dat onder dwang wordt verricht.

De Nederlandse wetgeving kent dit begrip niet

Ook taakstraffen lijken in de verste verte niet op dwangarbeid en wel om reden dat de rechter deze straf enkel maar op verzoek van de verdachte in de persoon van zijn raadsman/vrouw kan opleggen.

Voor deze constructie is destijds gekozen om elke schijn van dwangarbeid te vermijden.

Volgens mij is het ook zo dat de Belgische strafwet deze mogelijkheid eveneens heeft afgeschaft..onder invloed/druk van het Europees Verdrag Voor De Rechten Van De Mens, het EVRM.

Met een plus voor jou omdat ik dit een heel zinnige en goede vraag vind.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De enige mij bekende dwangarbeid wordt verricht in de roze buurten, maar misschien bedoelden ze dat ook wel.

Toegevoegd na 2 uur:
roze = rosse
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dwangarbeid is arbeid wat tegen je wil is.. dus als straf word er straf opgelegd wat je niet wilt doen..
dat kan verschillende arbeiden zijn...

Toegevoegd na 50 seconden:
als straf word er arbeid opgelegd----moet het zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie hier een min geeft, weet ik niet.
Van mij een plus ter compensatie. Jouw antwoord is helemaal goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Koole122, geef jij onzichtbare plusjes?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed zo, dank je.
Alsnog dan.
Dezelfde soort straf wordt ook in Nederland opgelegd. Bij ons heette die vroeger "onbetaalde arbeid ten algemenen nutte" en tegenwoordig "werkstraf". Het zijn juridische termen. In plaats van gevangen te zitten of een geldsom te betalen krijg je door de rechter opgelegd dat je enige tijd maatschappelijke dienstverlening moet verrichten. Bijvoorbeeld in een verpleeghuis, ziekenhuis, buurt- of clubhuis, Sociale Werkvoorziening, enz. Vaak betreft het lichamelijk werk zoals keukenwerkzaamheden, schoonmaakwerk, eenvoudig onderhoudswerk en werk in de tuin.

Toegevoegd na 1 uur:
In de Middeleeuwen stond valsmunters de doodstraf te wachten: ze werden levend gekookt of kwamen terecht op de brandstapel. Hoewel die zware straffen definitief tot het verleden behoren, wordt valsmunterij nog steeds zwaar bestraft. Op het namaken van euromunten staat een gevangenisstraf van vijf tot tien jaar ; het vervalsen van eurobiljetten wordt zelfs met opsluiting van vijftien tot twintig jaar bestraft. Ook medeplichtigen die helpen de valse munten of biljetten in omloop te brengen, hangt dezelfde straf boven het hoofd. Wat velen niet weten, is dat zelfs diegenen die zelf vals geld ontvangen hebben en dit opnieuw proberen uit te geven, strafbaar zijn en een boete riskeren.
De Europese Centrale Bank die de uitgifte van de eurobiljetten coördineert, focust echter niet enkel op een strenge bestraffing van valsmunterij, maar legt ook sterk de nadruk op preventie.
Amadea
13 jaar geleden
Je ziet het vaak in Amerikaans films, gedetineerden die aan elkaar geketend met zijn allen met houwelen een rots te lijf gaan. Of die grote stenen veranderen in kleine steentjes,met een een paar bewapende bewakers erbij.Heb eigenlijk geen idee, of dat in onze landen voorkomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor zover ik weet werd je in het begin van de vorige eeuw in de mijnen aan het werk gezet als je dwangarbeid moest verrichten. In 1957 is dwangarbeid in België afgeschaft, in 1959 in Nederland.